14 oktober 2008

Stora flickan





Ni kan ana att jag har en 3-åring som väntar på sin födelsedag. Exakt 2 veckor kvar och hon orkar inte vänta... Kajsa Kavat som hon är så stövlar hon iväg till farmor och fixar en kaka själv (med lite hjälp av farmor naturligtvis) när jag inte gör en ännu. Hon kom sedan hemspringades med en korg med kakan och sedan dekorerade vi den.
Där satt vi sedan i köket och mumsade på en enkel och jätte god choklad kaka med äppelbitar och grädde. Och ljus skulle det oxo vara naturligtvis :)


Jag lovade visa vad jag pysslat. Som sagt så har jag blivit så ivrig med att sy så jag provade på tofflor. Modellen tog jag ett par gamla som är köpta på Lindex nångång på en rea. Modellen i sig är ganska enkel så jag tänkte att det inte kan vara svårt... Nåjo, lite måste jag ju fundera när jag skulle sy ihop vilken del och första paret blev nog inte såå lyckat men sedan då jag fick den rätta "touchen" så gick det bättre. Materialet hade jag redan hemma från förr; en gammal fleecetröja som hade fläckar på ärmarna och en avklippt bit gardintyg.




Kom på medan jag sydde dem att min mamma snart har fördelsedag så jag tänkte att de skulle passa henne perfekt därav S'et som är första bokstaven i hennes namn. Har typ aldrig broderat nånting så broderingen blev inte så proffsig men jag tror nog det duger, det är ju tanken som räknas eller hur? :)
(man kan tyvärr klicka bilden större och då ser man hur dåligt det är broderat...)

Imårån börjar höstlovet för skoltösen och jag hann redan sucka över all tid vi skulle ha att hitta på program så inte dagarna blir långa men så berättade maken att de skulle komma till Ingå så ska vi till fartyget och hälsa på. Därifrån är det inte långt till mommo och mofa (som bor i Ekenäs) så vi kommer nog att ha fullt upp. I min iver tänkte jag att vi kanske skulle åka ända till Nagu och hälsa på min kompis när vi nu ändå håller på... Men vi får se hur det blir... :)

Nu ska ni alla ha en skön fortsatt dag!

8 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Så mysiga tofflor, du e duktig på att sy!! Samma brukar det vara hos oss, det väntas på kalas i flera veckor. Trevligt höstlov!

PiaMaria sa...

Oj vad duktig du varit!

Ha ett skönt höstlov!...och ha det riktigt mysigt med gubben...
(med en man som jobbar både som resande datanisse och musiker, är jag mer än väl invand i livet som ensam mamma...då ska man ta alla pussar man får när det väl behagar sej ;o))

Kram pia

Kamomilla sa...

Hej!
Så underbart rara tofflor du fxat till! Nu måste du göra många så hela släkten får till julklapp!

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Skulle kunna vara min dotter...alltid längtar de efter något, hon är väl lik sin mamma dvs jag.
Kram Lotta

PiaMaria sa...

Jo..alltså Carlo som jag skrev om i mitt inlägg är min katt...inte min man...*FNISS*

Pia

alegni sa...

det är helt tydligt att syådran vandrat vidare till dig - jättemysiga tofflor!
vilken gullig tös, hon är ungefär lika ivrig som jag när födelsedagen närmar sig ;)

Vecka - Vecka sa...

Vilka söta tofflor! Får mig att tänka på att jag borde sy några till gäst tofflor, nu när det börjar bli kyligt.

Kommer ihåg att min minsta syster alltid också gick till mormor och bakade kaka. Visst uppskattade jag alltid min mormor, men det förstår man inte då, att de inte kommer att finnas för evigt.

Ha en bra dag!

Kram,Lotta

Vecka - Vecka sa...

Hej igen! Det var Knipnäs strand. Min föräldrar bor i Knipnäs nämligen.

Kram,Lotta