5 oktober 2008

Lopppisfynd och inspiration

Meningen med mitt loppisbord var ju att jag skulle föra dit saker och inte hämta därifrån men nu så hittade jag härliga dynvar/överdrag som jag bara inte kunde motstå. Härliga blå-vit randiga och så snygga! 2€/st var inte heller illa, det enda jag ångrar var att jag inte köpte alla fyra som fanns, nu tog jag bara två st.... Jag tänkte att jag inte skulle "slösa"... Och nu ångrar jag ju mej för nästa dag fanns de två andra inte kvar mer. Typiskt!

Imårån är det dags att tömma mitt bord och så får vi se vad "skörden" har blivit. Av de kläder som inte blivit sålda för jag nog genast till en UFF-låda eller frälsningsarmen för jag har inte plats för kläder jag inte använder. Och tillika gör man ju nåt gott.

Fick tag i några nya böcker som väcker stor inspiration till min skaparlust. Den ena heter i stil med: sy, dekorera och... hmm, det där kirjo kan jag inte översätta riktigt. Den andra är: små och stora ideer i blått och vitt (orginal från Norge). Åh, där finns oxo så mycket inspiration. Och fick mej att längta efter sommaren igen :)
Blå-vitt är helt enkelt min favorit färgkombination! Vilket nu får mej att undra varför jag inte har mer av det i min inredning?? Jag har så länge jag minns älskat allt blå-vitt...



Hade jag en liten hund vore detta en rolig idé att fixa ihop själv, hunkojan är gjord av ett gammalt skåp :)

En påse till vinflaskor så de inte klirrar eller stöter emot annat i picknick korgen!


Åh! Jag kan så föreställa mej själv med den här sjalen runt axlarna en mysig vinterdag... *vill ha*

Instruktioner hur man gör den här ljuvliga sjalen/filten finns i boken men jag kan varken sticka eller virka..

Sedan vill jag berätta att lotta med bloggen lottaspace har öppnat en ny blogg: Inspiration M där hon visar vad hon tillverkat själv. Nu blev jag så inspirerad av hennes mössa som hon gjort till sin son av en trikåblus att jag genast nappade på idén för jag hade några hemma som inte var i användning. Hoppas du förlåter mej lotta för att jag stal din idé??

Blomman i tovad ull har jag fått av min kompis som även gjort den själv.


Lättast att få de små att sitta still är att ge något gott att knappra på :)

Tanken till den här mössan var att jag skulle slå knut på toffsarna men tyget var så tjockt att det inte gick. Kan ju lägga t.ex en bit band som jag knyter fast eller lägga några bruna hårband... Modellen till den här tog jag från en mössa han hade som baby och den hade oxo knutar.

***

Där ute blåser det upp till storm. Tur plockade jag undan alla strandleksaker tidigare idag för om vattnet stiger finns nog inget kvar mer imårgon... Då hade jag nog haft många ledsna barn.

Flunssorna börjar ta grepp om oss. Alla har varit mer eller mindre snuviga och snoriga och nu även hostiga de senaste veckorna. Än har ingen varit värre sjuk, hoppas inte heller att vi ska bli. Hösten har varit så vacker hittills att jag vill njuta av den lite till utan febersjuka barn...

Nu är det redan natten och dax för mej att gå till sängs. Vi hörs!

4 kommentarer:

alegni sa...

varför blir man så snål när saker o ting ändå är nästan gratis?!
kirjoa heter ju brodera på svenska :)
härliga mössor du sytt, men nu undrar jag när du hinner med allt? har inte ditt dygn också enbart 24 timmar som alla andras??
dt blåste upp ordentligt här också igår, men nu är det kolugnt igen, tack o lov.
ha en skön vecka!

Sjöboden sa...

Vilka underbara kuddar! Och ljuvliga böcker... o tuffa mössor! Hoppas du får en bra vecka!

Kram Caroline

Kamomilla sa...

Tänk så bra och praktiskt att både sälja och köpa på samma gång! :)
Men så är det att man ska slå till genast man hittar ngt för annars far det..
Fina mössor!!

Livet på Sjögård sa...

Nå voi vitsi, var det så enkelt alegni?? Jag har ingen ordbok på finska-svenska o provade på internet hitta nånstans och det enda jag fick till svar var brokig. Hm! Skulle inte det där ena a'et varit borta sku jag nog ha fått rätt men orkade inte sätta mej in i det när klockan redan var över misnatt... :)

Tack det samma Caroline :)