21 januari 2009

Min krokiga amaryllis...

... har slagit ut :)




Den blomman har nog en vilja att gå sin egen väg! Trots det är jag nog så glad att den bestämde sig för att ge ännu en knopp till :)



På tulpanerna börjar man också se att de är flere dagar "gamla". Vackra än trots det! Minns att jag förra året köpte en bukett i veckan(nästan iaf) tills säsongen tog slut och det störde mej. Men jag får nog i år igen bara njuta av dem så länge de finns att få i blombutikerna...






Nu när man ser att man börjar går mot ljusare tider så börjar jag längta efter mer grönväxter också. Den här klätterväxten (minns inte vad den heter just nu) köpte jag för ungefär 1 år sedan och har vuxit sej ganska lång... Låter den växa längsmed gardinstången än så länge. Sen när den blir större så får jag väl börja dela på den... Är lite förvånad att den faktiskt lever ännu, jag har inte så värst gröna fingrar pga att jag ofta glömmer att vattna regelbundet :)
På gardinstången hänger ett gammalt lakan som jag har haft hängades där en stund nu. Min tanke var att göra gardiner av dem men jag näns ju inte klippa och sy dem. Dilemma! Sku villa ha såndärna fina - hmm, det heter ju inte rullgardin direkt men i stil med det (laskosverho på finska) - som man knyter upp med fint band. Ett rött metallhjärta hänger ännu kvar sedan julen. Märkt förrästen några juldekorationer lite här och där i huset som jag glömt att plocka undan :)

4 kommentarer:

alegni sa...

jag nänns inte heller klippa i gamla lakan, i synnerhet inte när de jag har är mormors gamla. laskosverho torde heta hissgardin/veckgardin på svenska.
o så vet jag vad din klängväxt heter, men inte heller jag kommer på namnet just nu :D

Livet på Sjögård sa...

Jo, klängväxt och inte klätterväxt :)
Och hissgardin var ordet jag sökte, tack!
Ibland blir man förvirrad över alla namn... :)

Galleri MochB sa...

Jag gillar idén med gardinen! Tycker den ser helt bra ut sådär också...:O) Är själv på jakt efter 4 stycken spetslakan som jag vill ha som gardiner i flickornas rum.

sand mellan tårna sa...

Hej.

Ja, jag tog bort saffran och tog en rejäl dos med kanel, denna gång hade jag ingen choklad i heller. Dessa blev ännu godare än saffransbiscottin. Nästa gång skall jag nog prova med kardemumma... de är superenkla att baka. och håller länge i mina glasburkar.

Jag hade inget smör hemma, men de blev lika bra med margarin, så du vet.

Berätta gärna hur det gick.

Kram Linda