15 november 2008

Nattuggla och sovrum

Jepp, det är jag som är nattugglan :)
Lugnaste stunden på dygnet för mej är sena kvällen och natten. De gånger jag provat sitta vid datorn dagtid har inte funkat för barnen märker att jag är okoncentrerad och då passar de på att hitta på hyss... :)
Ibland är jag dock ensam någon timme på dagen och då är det skönt att fördriva tiden vid datorn (om jag nu inte råkar ha ett berg av byke som ropar på mej ;)

Jag sa till min man innan vi började flytta rum åt alla att jag inte vill flytta ner till vårt (blivande) sovrum innan vi har hunnit renovera det, vilket betyder att:


  • Riva ner väggskivorna (verkar vara nåtslags spånskivsmaterial) och takskivorna
  • Riva upp den slita parketten
  • Riva ner det enda förvaringsskåpet vi har i hela huset (platsbyggt och tar mycket utrymme)

och sedan

  • Installera golvvärmen och lägga nytt fräscht golv på
  • Isolera väggen innifrån, ny vägg och sedan min snygga tapet som jag fyndade på -40%
  • Ett nytt fint vitt tak, helst helglansigt (eller hur det heter).
Vårt sovrum är det enda rummet som är orenoverat. Tills nu har det fungerat som ett romurum, dvs ett skräprum dit vi har slängt in allt vi inte behövat just då (eller alls) och sådant jag inte hittat plats för eller inte nämnats slänga... Nå, jag fick j
u tillslut allt röjt och ordnat.
Nu varsågoda kommer lite bilder på vårt orenoverade sovrum:


Vi har hörnfönster (vilket inte syns nu då jag inte tog bilden så) och dessutom utsikt mot vattnet. Ett plus är att vi har morgonsolen i "vårt hörn" för solen gassar inte på här hela dagen då.


Här är min härliga tapet som jag fyndade på -40% Den skiftar i pårlemo så beroende på var du står och hur ljuset kommer ser den olika ut.






Sängen hade jag för mening att måla vit senst vi flyttade rum men det blev aldrig av. Har nu i 2 år tittat på den och suckat.... Spetsöverkastet har jag fått av min mamma. Minns det från när jag var liten och det låg på mina föräldrars säng.
Och kuddöverdragen från Lexington fick vi i bröllopsgåva i sommras!



Och här var den hemska bilden på våra fönster, som efter ca 2 år inte ännu heller fått smygare. Jag bad att ens få dem på plats nu när vi ska sova i rummet och maken har lovat att de kommer nog riktigt snart...

Med dessa bilder säger jag nog nu god natt! :)

12 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Skulle nog inte heller vilja byta rum förränns allt här klart. Snygg tapet du visade med pärlemoskimmer.
Ha en härlig söndag :D

alegni sa...

det blir nog alldeles prima bara du får alla dina önskningar uppfyllda. o vilken härlig utsikt sen!

mitt skärgårdsliv sa...

Allt tar sin tid med renovering och byggandet. Vi har inte allt klart i vårat hus ännu, suck, problemet att det inte är klart att man har en händig man som lagar allt själv och tiden räcker inte alltid till. Fast det är ju en fördel att man inte behöver anlita nån :) Snygg tapet, rummet kommer att bli fint!!! Här hittar barnen även på hyss när man är vid datorn, sena kvällar är nog den bästa data tiden ;) Ha det bra!

Mjuka sa...

Jättefin tapet!!
kram M

maiju sa...

Vi har också ett hemskt sovrum - hos oss räcker det dock att vi bara byter tapeter och sätter in ny laminat. Tror att vi renoverar efter julen, eller det hoppas åtminstone jag!

Du frågade om quilten - jag har först sytt tygbitarna i hop från kanterna och sen sytt strora rutor genom båda tyger. Det är bara att köra fram och tillbaka med symaskinen, men man måste hela tiden se efter att tyget är slätt medan man syr. Menee helposti pussille - om du förstår. Lite svårt att förklara på svenska =) Det blir bäst om du väljer ett tyg med en stor mönster - då syns inte alla veckar så bra... Lycka till!

Piffa och Puffa sa...

Såg en liten glomt från er utsikt genom fönstret. Skulle gärna byta till en sån utsikt.
Kram Anette

♥ Fyra årstider sa...

Jag älskar Lexington...förrut var jag uppe och bloggade på sena kvällen, men det orkar jag inte längre.
Kram Lotta

Kamomilla sa...

Det blir nog bra ännu en vacker dag ska du se! :)
tapeten är jättefin! Vi har en medaljongtapet i samma sorts pärlemor och det är så fint när det skimrar och mönstret ser olika ut från olika håll sett.

Galleri MochB sa...

Känner igen det där snart...;O) Kan betyda i princip precis när som helst har jag märkt... Tapeten var jättefin! Och härlig utsikt! Njut av den och titta inte så noga där runtomkring...:O)

Sjöboden sa...

Projekten tar aldrig slut... :-D Men vad bra det kommer bli sen, får piffa med fina detaljer sålänge.

kram

Vecka - Vecka sa...

Det kommer att bli så fint så! Du har ju redan detaljerna! Jag önskar att vår parkett i vardagsrummet var lite slitnare, för då skulle det kännas bättre att riva bort den och ta fram trägolvet som är under..

Kram,Lotta

PiaMaria sa...

Härlig tapet!!!

Kram Pia