30 november 2008

Skogsvandring och risgrynsgröt

Bild från Arlas hemsida


Idag har vi varit med barnen ut i skogen och gå. Vi gick i en timme och fick massor med härlig frisk luft, verkligen uppiggande! Vi upptäckte alla möjliga spår, hare, hjort, hund, katt (vår katt följde med :), och älg. Älgspåren var så stora när vi jämförde med vår egen fot så jag förklarade för flickorna hur stor en vuxen älg kan vara. Barnen blev lite skrämda och trodde att den skulle komma tillbaka :) såvi skyndade oss hem för att äta risgrynsgröt. Det är min och barnens tradition för lillajulen och mmm, vad gott det är!

Vi tog ven hem några smågranar (meningen var att vi skulle ha en) för vi brukar pynta en lillajulsgran oxo. Men så kom jag i farten och tog några till så nu står där en utanför dörren och några inne i en vas. Bilderna jag tog idag blev så sunkiga i halvdunklet att jag får prova pånytt imorgon för att visa.

Även vädret har blivit varmare, och det har regnat och blåst hårt. Nu har nästan all snö smält bort. Så synd. Snön ljusnade upp dagarna så mycket mer...

Det som var min utsikt från sovrumsfönstret ännu för några dagar sedan...






.....ser nu ut såhär



Skutan ni ser här heter M/aux Alexandra och är byggt på talkoarbete och donationer. Min makes pappa och några andra var drivkraften för att få igång en kopia av den riktiga Alexandra som förliste år 1961. Är ni intresserade av mer kan ni läsa HÄR. Bildergalleriet hittar du HÄR.

Några dagar efter vårt bröllop i sommras åkte vi till Åland för att hämta hem Alexandra. Det var 4 dagar av buteljgrönt vatten, varm sol , sköna lugna (lata) dagar och gott sällskap! Och vi var, nästan, barnfria. Flickorna sköttes av svärmor och svärfar och lillebror fick följa med oss.

Javisst ja, min make studerar till kapten så han tog ärn att "jobba" på vår smekmånad. Jag har inget emot att vara kaptenska om vi flere gånger får denna ära att åka med Alexandra :)

Och så är det ju en fördel att bo granne med henne!

2 kommentarer:

Galleri MochB sa...

Visst är det härligt att bo nära skogen! Och att dessutom ha vattnet också riktigt nära... Kan ju knappast bli bättre...:O) Vi har också pyntat en liten gran och ätit gröt i helgen. Ha en bra vecka! Kram Mia

alegni sa...

vilken historia du bjuder på! jag har undrat vad det är för en skuta som ligger förtöjd nedanför ert hus.
i år är det första gången som jag inte ätit risgrynsgröt på lillajul. min nya diet tillåter ingen sådan, o då fick också resten av familjen klara sig utan...