4 september 2009

Fredag - igen :)


Dagarna rusar och det doftar mer och mer höst i luften. Egentligen älskar jag hösten, men bara när det är vackert och fint väder. Och typiska höstruskiga oväder, inte bara oändlighet med regn.


Var ju på Renovera ger mera förra söndagen och knäppte enhel del bilder men visar ett annat objekt som jag hittade i Lovisa.... Nämligen Kapellet som är byggt på 1850-talet. Vet inte så mycket om dess historia men vad jag har förstått så har det under sina glansdagar hållit både studentfester, danser och fungerat som krog/restaurang(?). Av någon anledning blev den sedan lämnad åt sitt öde... HÄR kan du läsa en artickel från 2008.


Förra året köptes Kapellet upp av en dam från Borgå som nu har börjat renovera upp stället till dess orginal utseende (nå så långt det går ivf) med hjälp av donationer, talkojobb (tror jag) och ett fett banklån.
Ska bli spännande att se hur det blir när allt är färdigt. Tog bara någon enstaka bild innifrån då jag inte visste om man fick ta bilder... Kakelugnarna som där fanns (ni vet, såndäna gamla vackra) var målade i en högblank svart färg, murriga tapeter från krogtiden mm gör att där finns en hel del att fixa.

Innifrån...



Vacker park omringar Kapellet.



Och här nedan kommer några bilder jag hittade på nätet, den äldre "bilden" visar att Kapellet haft en stor härlig öppen veranda med gardiner...



Här en annan bild som visar hur oskött det är och blivit offet för klotter... :/



Första vecka på det nya stället är över. Alltid lika tungt att komma till ett nytt ställe och lära sig nya rutiner och tidtabeller... men jag tror jag har klarat mej bra trots allt.
Svårast är att jag på jobbet kan gå i helt egna tankar och just nu snurrar olika planer för storasysters rum. Hon borde få ett nytt skrivbord... Månne det här passar som skrivbord åt en 8-åring ? Sådär fråna att hoppa från sak till sak... :)

P.s jo jag vet att det är ett "mejkbord" men det sku vara annorlunda än de vanliga i mass o mängder (som jag inte skulle villa ha åt henne)..

8 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Så fint med gamla hus som är omgivna av en grön och fin park. Det där bordet tycker jag passar bra som skrivbord, jätte snyggt!! Trevlig helg!

Kamomilla sa...

Vilket vackert hus! och fin bild på grabben!

Bordet är ju en pärla, jag skulle nog hugga till! :)

Fin ny header du har på bloggen!

♥ Fyra årstider sa...

Oj vilket fint hus..tänk det med ny vit färg.
Kram Lotta

MiaMaria sa...

Hej!

Tack för din kommentar!!!

Har aldrig visat hur man gör men har tidigare gjort Hortensia kransar som jag visat...det kan nog vara hos Morses Farm Bodil du sett det....det var hos henne jag fick veta att man kunde binda krans av Hortensia....
Och visst ska de räcka länge....

HA en bra vecka!
MiaMaria

MiaMaria sa...

Glömde skriva vilka vackra bilder......

Galleri MochB sa...

Och så måndag igen ;O) Vilket fint ställe ni varit på, både omgivningen och själva huset.
Tycker bordet skulle passa perfekt som skrivbord :O)

Sussie sa...

Vilka bilder! Och vilka vackra omgivningar! Och vilken superfin bild på din bedårande lillkille :) Min mormor kommer från Borgå och det är så skoj att se bilder därifrån :) Jag har stängt till min blogg men om du vill kan jag skicka en inbjudan, maila mig i så fall zannaz_alfa@hotmail.com Ha en fin dag

Mrs Kissekatt sa...

Råkade bläddra ner till detta inlägg och konstaterade att bilderna ser bekanta ut. Har firat min studentexamen i kapellet juni 2001 :) Tror att vi som tog studenten det året är den sista årskursen som festade loss i kapellet. Det var då redan ganska förfallet vill jag minnas.

Kram, Gisse