21 september 2008

Mönkkäre safari

Ja, det har vi gjort idag hela familjen. Min gubbes kompisar har gjort en rallybana på en gammal åker och den är välbesökt från både när och fjärran. Men från rallybanan har de äver kört upp ett terrängspår och den var tuff, tyckte jag ivarjefall. Är inte "mesig" men här blev jag nog lite rädd på vissa ställen - branta bergsväggar som man sku köra både upp och ner för... Var helt säker på att jag sku välta och få den tunga mönkkären på mej.

Åkte hem med lillebror på halva färden för han blev trött och hungrig. Passade mej perfekt :)
Typiskt glömde jag ju dokumentera vår utfärd.



Idag har jag gjort äppelsaft. Äpplena jag i bitar och la i en stor kastrull och hällde kokande vatten på och sedan ska det stå i 2-3 dagar. Sedan rör man ner socker och saft från citroner, till sist läggs allt i flaskor och förvaras svalt. Lätt som en plätt! Det här blir redan sats nr.2. Receptet hittade jag i senaste nummret av Lantliv :)




För några veckor sedan brast mitt fina äppelträd mitt itu från tyngden av äpplena. Sedan vi flyttade hit för fyra år sedan så har jag inte sett så mycket äppel i träder förut.


Får se hur vi gör med trädet, kanske måst vi såga ner hela sedan när resten av äpplena har mognat och blivit plockade...

Nu tror jag bestämt att jag har några barn som är hungriga och behöver kvällsmål.

Ha det så bra!

5 kommentarer:

A home far away sa...

Vad modig du är som vågar köra rally på branta vägar, jag har blivit alldeles för feg....

Ha en fin vecka önskar Gunilla i Singapore

Vecka - Vecka sa...

Här ska det nog bli äppelsaft också! Vi har en massa äppel i år!

Kram,Lotta

Livet på Sjögård sa...

Gunilla - Sedan barnen kom har jag blivit så rädd av mej, får ibland konstiga infall med tankar typ "tänk om jag dör" eller "tänk om en bil krockar med oss när vi kör" osv... Skulle jag ha vetat att banan var så tuff hade jag nog backat ur :)

Lotta - jo, det är så roligt när man har nytta av sin trädgård oxo :)

alegni sa...

just imorse kom jag att tänka på något som jag blev serverad överallt när jag reste omkring i usa hösten -82 - hot cider, d.v.s. färskpressad äppelsaft som var kokt med kanel (o ev. lite socker). den var jättegod, lite som glögg, men ändå inte :)

vad roligt att du "öppnat eget"!

Livet på Sjögård sa...

Såg ju nu att du lämnat en kommentar här oxo. Hörddu, i den nya danska julboken (som alla ju verkar vara besatta av ;)) finns ett recept på nånslags glögg som man rör ihop själv. Lät lite som det du fick av på din resa.